Problem opodatkowania paczkomatów jest bowiem doskonałym dowodem na oddziaływanie prawa budowalnego na zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Nie jest to problem nowy, bo trzeba mieć w pamięci „majstrowanie” w prawie budowlanym przy elektrowniach wiatrowych czy kablach w kanalizacji. Poprzez odesłanie w definicji budowli zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych przepisy podatkowe są niezwykle czułe na zmiany w prawie budowlanym. Nie można tej relacji pojmować w ten sposób, że zmiany w prawie budowlanym mogą prowadzić tylko do zmniejszenia opodatkowania (jak to było np. w przypadku kabli w kanalizacji kablowej). One niekiedy mają skutek zupełnie odwrotny.[...] Zasadniczą kwestią z punktu widzenia opodatkowania budowli podatkiem od nieruchomości ma w pierwszej kolejności zakwalifikowanie danego obiektu do kategorii obiektów budowlanych w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.Czy zatem w świetle prawa budowlanego paczkomaty są obiektami budowlanymi? Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, co wiąże się właśnie z nowelizacją prawa budowlanego dokonaną z dniem 19 września 2020 r. Od tej daty art. 29 ust. 2 pkt 28 u.p.b. stanowi, że nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30 ustawy, budowa bankomatów, biletomatów, wpłatomatów, automatów sprzedających, automatów przechowujących przesyłki lub automatów służących do wykonywania innego rodzaju usług o wysokości do 3 m włącznie. Przepis ten mówi więc wprost o budowie tzw. paczkomatach. [...]Kolejnym argumentem, który przemawia za uznaniem paczkomatów za obiekty budowlane jest to, że art. 29 u.p.b. z reżimu pozwolenia na budowę czy zgłoszenia wyłącza tylko paczkomaty do wysokości 3 m włącznie. Zatem tożsame konstrukcyjnie, składające się z części „elektronicznej” oraz obudowy metalowej paczkomaty są uznane za obiekty budowlane wymagające wykonania ww. obowiązków. Nie jest tak, że paczkomat do 3 m nie jest obiektem budowlanym, a wyższy już jest. W obu przypadkach to obiekty budowlane, ale nie wymagają one przy wysokości do 3 m ani zgłoszenia ani pozwolenia na budowę. [...]Zmiana w prawie budowlanym, w następstwie której z nazwy wskazano w art. 29 ust. 2 pkt 28 na automaty przechowujące przesyłki, może prowadzić do wniosku, że są one jako obiekty budowlane nie będące budynkami oraz obiektami małej architektury, opodatkowane jako budowle. Dobitnie potwierdza to uzasadnienie wyroku TK z dnia 13 września 2011 r. w sprawie P 33/09, który powszechnie jest wykorzystywany do wyznaczenia granic opodatkowania budowli. [...]Pomimo wskazanych wyżej argumentów przemawiających moim zdaniem za opodatkowaniem paczkomatów, mając na uwadze to jak w ostatnich latach kwestie opodatkowania niektórych kategorii obiektów były rozstrzygane w orzecznictwie sądów administracyjnych, wcale nie jestem pewien tego, czy paczkomaty faktycznie będą opodatkowane. Ewentualne spory w tym zakresie będą jeszcze wcześniej rozstrzygane przez samorządowe kolegia odwoławcze, które też mogą różnie do tego problemu podejść. Nie bez znaczenia w tej sprawie jest też bardzo duży wymiar fiskalny tego problemu, gdy zważyć na ilość tego rodzaju obiektów i ich wartość. [...]
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.