Z początkiem lipca 2019 roku weszły w życie nowelizacje ustawa regulujących podatek od nieruchomości, rolny oraz leśny, mocą których ograniczono - na rzecz ministra właściwego do spraw finansów publicznych - uprawnienia rad gmin związane z deklaracjami oraz informacjami na te podatki. Do wskazanej daty to rady gmin decydowały o formularzach deklaracji i informacji oraz miały wpływ na sposób ich składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Uprawnienia te zostały im w obu obszarach odebrane. Aktualnie to minister właściwy do spraw finansów określa urzędowe, jednolite w skali kraju wzory deklaracji i informacji. Ponadto ustawowo dopuszczono możliwość składania tych dokumentów za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Wskazane zmiany w poszczególnych ustawach wprowadzono ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym . Wpisują się w cel tej ustawy dwa podstawowe skutki nowelizacji: ujednolicenie w skali kraju formularzy deklaracji i informacji oraz dopuszczenie w każdej gminie ich składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W tym pierwszym zakresie zrealizowano postulat od dawna prezentowany w literaturze przedmiotu. Z drugiej jednak strony oceniając konstrukcję wprowadzonych wzorów nie może ujść uwadze, iż w wielu gminach będą one bardziej skomplikowane i rozbudowane niż obowiązujące do tej pory.
W oparciu o nowe przepisy kompetencyjne wydano rozporządzenia, które dotyczą generalnie dwóch kwestii: nowych wzorów informacji i deklaracji oraz sposobu ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W odniesieniu do sposobu przesyłania deklaracji i informacji wprowadzono rozwiązania tożsame dla wszystkich podatków zarówno w zakresie sposobu przesyłania, jak i rodzaju podpisu, którym muszą być opatrzone.
Podstawowym celem niniejszego opracowania jest przedstawienie konstrukcji obowiązujących od lipca bieżącego roku wzorów deklaracji i informacji, z jednoczesnym zasygnalizowaniem praktycznych problemów, które można zidentyfikować na tym tle. Ponadto w opracowaniu odniesiono się do problemów intertemporalnych związanych ze stosowaniem starych wzorów uchwalanych przez rady gmin oraz obowiązywaniem uchwał, w których je określono. Zauważyć przy tym należy, iż wejście w życie nowych przepisów od lipca 2019 r. należy uznać za rozwiązanie rozsądne, gdyż pozwoli to jeszcze przed terminem składania deklaracji na podatki lokalne w styczniu 2020 r. zidentyfikować ewentualne problemy, które mogą wiązać się z nowymi rozwiązaniami. Ponieważ wzory określane są w akcie wykonawczym stosunkowo łatwo i szybko będzie można dokonywać ich modyfikacji.
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.