Rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia za inkaso.
UCHWAŁA Nr 630/17
z dnia 26 stycznia 2017 r.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 561) oraz art. 91 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r.
poz. 446, ze zm.)
po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym Uchwały Rady Gminy G.
Nr XXVI/208/16 z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie określenia zasad poboru w drodze inkasa podatków lokalnych na terenie gminy G., wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia przysługującego inkasentom z tego tytułu
p o s t a n a w i a :
uznać, iż powyższa Uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa w związku
z zapisami zawartymi w:
- § 2 ust. 1 Uchwały, zgodnie z którym za pośrednictwem inkasentów mogą się rozliczać osoby fizyczne, na których nie spoczywa określony w art. 61 ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. Ordynacja podatkowa obowiązek zapłaty podatków w formie polecenia przelewu,
co stanowi naruszenie art. 61 § 3 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 613, ze zm.),
- § 7 Uchwały, zgodnie z którym upoważniony przez Wójta Gminy pracownik Urzędu Gminy ma prawo dokonywać kontroli prawidłowości poboru podatków lokalnych w trakcie wykonywania czynności inkasa przez inkasentów, co stanowi naruszenie art. 6 ust. 12 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 716, ze zm.); art. 6b ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 617, ze zm.) oraz art. 6 ust. 8 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 374, ze zm.),
w związku z tym postanawia stwierdzić nieważność § 2 ust. 1 oraz § 7 Uchwały
Nr XXVI/208/16.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 4 stycznia 2017 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku wpłynęła Uchwała Rady Gminy G. Nr XXVI/208/16 z dnia 29 grudnia 2016 r.
w sprawie określenia zasad poboru w drodze inkasa podatków lokalnych na terenie gminy G., wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia przysługującego inkasentom z tego tytułu.
Działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 561), tut. Izba wszczęła postępowanie nadzorcze dotyczące wskazanej Uchwały, zawiadamiając Radę pismem z dnia 19 stycznia 2017 r. o terminie posiedzenia Kolegium RIO w Białymstoku wyznaczonym na dzień 26 stycznia 2017 r.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku na posiedzeniu w dniu
26 stycznia 2017 r. stwierdziło, co następuje.
Badana Uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa.
W § 2 ust. 1 Uchwały wprowadzono zapis, zgodnie z którym za pośrednictwem inkasentów mogą się rozliczać osoby fizyczne, na których nie spoczywa określony w art. 61 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa obowiązek zapłaty podatków
w formie polecenia przelewu. Zapis powyższy pozostaje w sprzeczności z postanowieniami przywołanego art. 61 § 3 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 613, ze zm.). Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 61 § 1 Ordynacji, zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą
i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów
i rozchodów następuje w formie polecenia przelewu, jednak na mocy art. 61 § 3 pkt 3 Ordynacji, przepisu § 1 nie stosuje się do pobierania podatków przez inkasentów.
Ponadto w § 7 Uchwały wprowadzono zapis, zgodnie z którym upoważniony przez Wójta Gminy pracownik Urzędu Gminy ma prawo dokonywać kontroli prawidłowości poboru podatków lokalnych w trakcie wykonywania czynności inkasa przez inkasentów. Zapis powyższy wykracza poza zakres kompetencji prawotwórczych Rady Gminy określony w: art. 6 ust. 12 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 716, ze zm.); art. 6b ustawy z dnia 15 listopada 1984 r.
o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 617, ze zm.) oraz art. 6 ust. 8 ustawy
z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 374,
ze zm.). Zgodnie z tymi przepisami, rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia za inkaso.
Kwestie związane z odpowiedzialnością inkasenta zostały natomiast określone w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa i nie mogą być przedmiotem regulacji aktu prawa miejscowego.
Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec, jak w sentencji.
POUCZENIE
Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, którą można wnieść (za pośrednictwem RIO
w Białymstoku, ul. Branickiego 13) w terminie 30 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia.
Przewodniczący
Dariusz Renczyński
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.