Białystok, 27.01.2017 r., RIO.II-025-3/17, Wójt Gminy S.
W związku z otrzymaniem wniosku z dnia 4 stycznia 2017 r. (wpłynął do tut. Izby
w dniu 4 stycznia 2017 r.) o udzielenie wyjaśnienia w zakresie zasad opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli wchodzących w skład Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej, uprzejmie wyjaśniam.
Odnosząc się do przedstawionego problemu na wstępie trzeba wskazać, że zgodnie
z postanowieniami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 716, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane
z prowadzeniem działalności gospodarczej. Budynkiem, zgodnie z definicją zawartą w art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy, jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Budowlą jest natomiast obiekt budowlany
w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie
z jego przeznaczeniem. Grunty, budynki i budowle uznaje się na potrzeby podatku od nieruchomości za związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, gdy są one
w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą,
z wyjątkiem m.in. budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami,
a także budynków, budowli lub ich części, w odniesieniu do których została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego, o której mowa w art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r. poz. 290), lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części
z użytkowania. Podkreślenia wymaga, że budowle podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości wyłącznie w sytuacji, gdy są one związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W odniesieniu do gruntów i budynków, związanie z działalnością gospodarczą skutkuje natomiast koniecznością zastosowania wyższych stawek podatkowych.
W przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, podatnikami podatku od nieruchomości są co do zasady posiadacze nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego (z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości), a nawet gdy jest bez tytułu prawnego. Dopiero w dalszej kolejności podatnikiem będzie właściciel nieruchomości: jednostka samorządu terytorialnego bądź Skarb Państwa.
Skoro w przedmiotowej sprawie wybudowana infrastruktura telekomunikacyjna pozostaje własnością jednostki samorządu terytorialnego (województwa) i nie została przekazana umownie innemu podmiotowi – przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą, to objęcie wchodzących w jej skład budowli podatkiem od nieruchomości uzależnione jest od uznania jednostki samorządu terytorialnego (województwa) za podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Jeżeli przedmioty opodatkowania związane są
z działalnością województwa wykonywaną zgodnie z ustawą o wspieraniu rozwoju usług
i sieci telekomunikacyjnych, która nie stanowi działalności gospodarczej, to od budowli nieprzekazanych przedsiębiorcy województwo nie zapłaci podatku od nieruchomości. Jak wynika bowiem z postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 1537, ze zm.), działalności jednostki samorządu terytorialnego prowadzonej w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie budowy lub eksploatacji infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych, nabywania praw do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych; dostarczania sieci telekomunikacyjnych lub zapewniania dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej; świadczenia (z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych) usług na rzecz określonych w ustawie podmiotów, nie uznaje się za działalność gospodarczą. Zatem budowle będące własnością województwa, nieprzekazane innym podmiotom i wykorzystywane do tego typu działalności, nie mogą być uznane
za związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a przez to nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Warto nadmienić, że podobne stanowisko wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjne we Wrocławiu, w wyroku z dnia 13 maja 2016 r.
(I SA/Wr 74/16, CBOSA, orzeczenie nieprawomocne).
Natomiast w odniesieniu do gruntów (ewentualnie także budynków) należy zastosować niższe, tzw. pozostałe stawki podatku od nieruchomości.
Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli sieci szerokopasmowej ulegną zmianie w sytuacji przekazania ich w posiadanie przedsiębiorcy bądź innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. W zakresie przedmiotów opodatkowania będących
w posiadaniu przedsiębiorcy, podatnikiem podatku od nieruchomości będzie ten przedsiębiorca, nie zaś ich właściciel (jednostka samorządu terytorialnego). Zastosowanie znajdzie bowiem w tym wypadku art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Natomiast od przedmiotów opodatkowania nieprzekazanych innym podmiotom podatnikiem pozostanie jednostka samorządu terytorialnego (samorząd województwa). Jeśli chodzi o powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, to co do zasady powstaje on od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (np. przedsiębiorca objął w posiadanie budowle stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego). Jednak w przypadku nowowybudowanych budowli, budynków lub ich części, obowiązek podatkowy powstanie
nie wcześniej, niż z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Jednocześnie podkreślić trzeba, że regionalna izba obrachunkowa nie jest organem właściwym do rozpatrywania indywidualnych sytuacji prawnopodatkowych. Przedstawione poglądy nie mają charakteru wiążącego i mogą one być jedynie pomocniczo wykorzystywane przez organy zobowiązane do rozstrzygania konkretnych stanów faktycznych. Wydawanie interpretacji prawa podatkowego odbywa się na zasadach określonych w rozdziale 1a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 613, ze zm.).
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.