„Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” 2017, nr 12
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zawiera dość szeroki katalog zwolnień podatkowych. Jest on systematycznie rozszerzany. Nie inaczej będzie od początku 2018 r., kiedy to m.in. w art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy pojawi się nowe zwolnienia dla żłobków i klubów dziecięcych. Zmiana, wprowadzona ustawą z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin , spowoduje zrównanie statusu w zakresie podatku od nieruchomości przedszkoli, żłobków i klubów dziecięcych. [...]ustalenie elementu podmiotowego zwolnienia możliwe będzie w oparciu o urzędowy rejestr żłobków i klubów dziecięcych.[...]
Oznacza to, że art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l. znajdzie zastosowanie wyłącznie w przypadku tożsamości podatnika podatku od nieruchomości z podmiotem wskazanym w tym przepisie. [...]
Jednakże ze zwolnienia mogą korzystać również pomieszczenia pomocnicze np. sanitarne. Prawa do zwolnienie nie pozbawia podatnika fakt, iż incydentalnie pomieszczenia żłobka lub klubu są udostępniane, nawet odpłatnie, na inne cele.[...]
Nie powinno być więc wątpliwości, że prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego przez przedsiębiorcę, jest wykonywaniem działalności gospodarczej. [...]
Reasumując poczynione wyżej rozważania stwierdzić należy, iż obowiązujące od dnia 1 stycznia 2018 r. zwolnienie dla żłobków i klubów dziecięcych znajdzie szerokie zastosowanie. Pamiętać jednak należy, iż preferencja ta ma przede wszystkim podmiotowy charakter, a zatem nie może być stosowana do innych podatników niż żłobki, kluby dziecięce lub podmioty je prowadzące. Ponadto zawiera ona też element przedmiotowy (zajęcie na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego), który jednak nie powinien być weryfikowany dosłownie i bardzo rygorystycznie. Oznacza to, że także pomieszczenia pomocnicze związane z prowadzeniem wskazanych form opieki (np. sanitariaty, magazynki), mogą być objęte zwolnieniem.
Zauważyć też trzeba, że zmiana katalogu zwolnień z podatku od nieruchomości m.in. poprzez dodanie analizowanego zwolnienia, w niektórych gminach będzie skutkowała koniecznością dostosowania wzorów formularzy deklaracji lub informacji na podatek od nieruchomości. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 10 u.p.o.l. obowiązek składania tych formularzy dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów niniejszej ustawy. Podatnik musi mieć więc możliwość wykazana w składanej w 2018 r. deklaracji lub informacji przedmiotów opodatkowania korzystających ze zwolnienia na mocy nowego art. 7 ust. 2 pkt 2a u.p.o.l.
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.